'סמינרים בהלפב"א – קריאה בכתבי ביון'.

 תשפ'ב  2021-22  - מחזור ראשון

תכנית מתקדמים יחודית תלת שנתית לקריאה בכתבי ביון

                                                                                                                                                                         "חשיבותו של גרעין החשיבה שביון מעניק למי מאיתנו שניזונים מרעיונותיו, היא בכך שהוא מאפשר לנו לחשוב לא רק את רעיונותיו של ביון, אלא גם מחשבות שלנו, שקודם לכן לא היינו יכולים להיות אלו החושבים אותם."   ליאון גרינברג

 

 

ביון מציע נקודות מבט חדשות ושונות על התיאוריה והפרקטיקה הפסיכואנליטית, תוך כדי שמירה על התרומות הקלאסיות המשמעותיות ביותר של פרויד ומלאני קליין. ניתן אולי לומר שהמקוריות של ביון היא בפיתוח ובחקירה של היכולת "לחשוב רגשות".

לאורך כתביו ביון עסוק בשאלה, כיצד לבטא נאמנה, שלא במילים תחומות ומוכרות, את החוויה הרגשית האין -סופית שהיא בו בזמן חד פעמית. בדרכו היחודית, מציג לקוראיו מונחים שהם במכוון בלתי רווים , ואף שואל משדות ידע אחרים כגון מתמטיקה, פילוסופיה, אמנות ודת. הקריאה בכתבי ביון עשויה לעורר תחושות המזכירות את המפגש בחדר הטיפול, שמלווה בסערה רגשית, באי נחת ובחידתיות. הפרספקטיבה החדשה שמציע ביון, מעודדת את המטפל להתמקם בהלך רוח של חקירה, גילוי והתבוננות, שחושף את המטפל למידה של אי-ודאות, ויחד עם זאת מעורר ומשכלל את  היצירתיות והאינטואיציה שלו.

בכל אחד מהסמינרים נקרא קריאה צמודת טקסט בפרק מכתביו של ביון.

בתכנית מלמדים פסיכואנליטיקאים אשר עוסקים, מלמדים ולומדים את הגותו של ביון מזה שנים.

מורי התכנית: הדס ריזפלד עינת, הוגו גולדיוק, ליהי נוי ניצן, משה ברגשטיין, יעל רונן, יעל מגל, דני איגר, חגית אהרוני,                                       יעל קירש גולדשטאוב, סיגלית בודוך ריש, ידידה טורקניץ, מאיה קומר, הילה פלג פורת, הילה כהן, אבנר ברגשטיין.

יום הלימוד מורכב מ- שני סמינרים תיאורטיים (בחלק מהסמסטרים, יילמד החומר במתכונת של שיעור כפול, כדי לאפשר מרחב של זמן ללמידה והעמקה במאמר מסוים)  ומ-סמינר קליני המתמקד בחיבור בין הקליניקה והתיאוריה ברוח החשיבה הביוניאנית.                                                                                    בסוף שנת הלימודים תתקיים סדנא מרוכזת.

 

הלימודים מתקיימים אחת לשבועיים, באופן רציף לאורך כל שנת הלימודים.                                                                                                    מתקיימים 16 מפגשים בשנה, ויום סדנא. 

התכנית הינה תלת שנתית. 

התכנית מיועדת לבוגרי בתי ספר מוכרים לפסיכותרפיה פסיכואנליטית,                                                                                                            למטפלים בגישה פסיכואנליטית שלהם ניסיון של 10 שנים לפחות בטיפול, שהינם:                                                                                              פסיכולוגים קליניים, פסיכולוגים חינוכיים, התפתחותיים, רפואיים, ושיקומיים, עו"ס קליניים, פסיכיאטרים.                                                      המועמדים המתאימים יוזמנו לראיון קבלה.

מיקום ומועד : הכפר הירוק, ימי רביעי בין 15:30-20:30

שכר הלימוד לשנה"ל תשפ"ג 2022-23  : 6500 ש"ח לשנה.

 

                                            "הֲפָךְ בָּהּ וַהֲפָךְ בָּהּ, דְּכֹלָּא בָהּ" (מסכת אבות)

 

 

 

סמינרים בהלפב"א - קריאה בכתבי ביון   | תכנית תשפ"ב-תשפ"ד 2021-2024

שנה א' - תשפ"ב :

שעה סמסטר א' סמסטר ב'
15:30-17:00

סמינר קליני - ברוח החשיבה הביוניאנית  | הדס ריזפלד עינת

סמינר קליני- ברוח החשיבה הביוניאנית |               הדס ריזפלד עינת
17:15-18:45

מפרויד וקליין עד ביון | הוגו גולדיוק             קרא עוד...

מפרויד וקליין עד ביון- המשך | הוגו גולדיוק              קרא עוד...

19:00-20:30

קריאה בכתביו המוקדמים של ביון |             ליהי נוי ניצן

קרא עוד...

קריאה בכתביו המוקדמים של ביון |                        ליהי נוי ניצן

קרא עוד...

סדנת קיץ :  "מהקבוצתיות של הנפש למודל פסיכוסומטי"  | ד"ר משה ברגשטיין

 

שנה ב' - תשפ"ג :

שעה סמסטר א' סמסטר ב'
15:30-17:00 סמינר קליני - ברוח החשיבה הביוניאנית | סיגלית בודוך ריש סמינר קליני - ברוח החשיבה הביוניאנית |        סיגלית בודוך ריש
17:15-18:45 תיאוריה וטכניקה בחשיבה של ביון |             יעל מגל                     קרא עוד... "ללמוד מן הניסיון" | יעל רונן
קרא עוד...
19:00-20:30 תיאוריה וטכניקה בחשיבה של ביון - המשך |  יעל מגל                   קרא עוד... "ללמוד מן הניסיון"- המשך | יעל רונן
קרא עוד...
 סדנת קיץ : סימן קריאה | חגית (גיגי) אהרוני

 

שנה ג' - תשפ"ד :

שעה סמסטר א' סמסטר ב'
15:30-17:00 

סמינר קליני  - ברוח החשיבה הביוניאנית |  אליענה גרין

סמינר קליני  - ברוח החשיבה הביוניאנית |        אליענה גרין
17:15-18:45 חלום וחלימה | ידידה טורקניץ  

  מתוך קשב ופרשנות | הילה פורת פלג  

19:00-20:30 על האמונה |  יעל קירש גולדשטאוב 
קרא עוד...
evidence ,סמינר מתוך ביון בלוס אנג'לס | הילה כהן
קרא עוד... 
סדנת קיץ : תשומת לב ופרשנות | אבנר ברגשטיין
 
*יתכנו שינויים בסדר הסמינרים.

 



תקצירים


מפרויד וקליין עד ביון | הוגו גולדיוק

 

ביון הרחיב והעמיק בצורה מיוחדת ויצירתית רעיונות יסוד שפותחו על ידי פרויד וקליין. בסמינר נבחן ונחקור חלק מרעיונות אלה. הדיון יתמקדו סביב שלושה צירים מרכזיים אשר להם זיקה לעבודתו של ביון: 1- עקרונות מנחים של התפקוד המנטלי (מודע ולא מודע, עיקרון העונג, מציאות ופנטזיה) 2- דחפים והמבנה המנטלי (האינטראקציה הבין דיחפית ועיצובו והחזקתו של המבנה המנטלי) 3- אבל וחשיבה (חשיבה קונקרטית וחשיבה סימבולית).

 

 קריאה בכתביו המוקדמים של ביון | ליהי נוי ניצן

 

במהלך הקורס נקרא ביחד מקבץ מאמרים שנכתבו על ידי ביון בשנות החמישים ובראשית שנות השישים. נתמקד ברעיונותיו החדשניים דאז (ועדיין..) בתחום העבודה הפסיכואנליטית עם פסיכוטיים ובמיוחד בחידוש שבאיתור הנוכחות והפעילות של חלקים פסיכוטיים ולא פסיכוטיים באישיות כולנו. דרך הקריאה נחקור כיצד 'נראים' החלקים הפסיכוטיים באישיות? עם איזה חלק באישיות אנחנו 'מדברים' במהלך המפגש האנליטי ומהם התהליכים הגלויים והסמויים, המילוליים והבלתי מילוליים אליהם נתונים המטפל והמטופל בתהליך הפסיכואנליטי?.

 

תיאוריה וטכניקה בחשיבה של ביון - מ'אוביקט חוסם' לעבר אינטואיציה | יעל מגל

 

מטרת הקורס היא לאפשר חיבור בין מושגיו התיאורטיים של ביון לבין יישומם בקליניקה. במפגשים נקרא יחד – קריאה קרובת-טקסט בשניים ממאמריו הפסיכואנליטיים המוקדמים- 'על היהירות' (1957) ו-'התקפות על חיבורים' (1958). משם נדלג עד לערוב ימיו למפגש עם מאמרו 'סזורה' (1977). ניעזר בכותבים נוספים ובמחשבות המתעוררות בקבוצה בכדי להבין את האופן בו ביון מסייע לנו להתפתח כל העת כמטפלים.

 

מהקבוצתיות של הנפש למודל פסיכוסומטי | ד"ר משה ברגשטיין

 

נקרא יחד בפרק 5 של "התנסויות בקבוצה", בו נראה כיצד ביון יוצא מתיאוריה פסיכואנליטית דחפית אל מודל של התנסות בקבוצה, ומשם אל המחשבה על המערך הפרוטו-מנטלי, שמהווה גירסה מוקדמת לקראת התיאוריה של החשיבה, וגרעין למודל פסיכו-סומטי של התרחשות נפשית.

 

סימן קריאה | חגית (גיגי) אהרוני

 

בסדנה זו נקרא, ונחזור ונקרא בכתבי ביון, ונפנה את תשומת לבנו גם לטקסטים ספרותיים. במפגשים נקרא, נשתהה, ונהרהר בחומרים ברוח שאותה מכנה תורת הספרות 'קריאה צמודת טקסט'. מתוך מחשבה שמשמעויות מפציעות מהשילוב של תוכן וצורה, ניתן את דעתנו על התכנים והרעיונות, על הרטוריקה והפואטיקה של הכתיבה ועל חווית הקריאה. מהלך זה יוביל אותנו גם אל הקליניקה, למחשבות על טכניקה, קשב ופירוש.

 

על האמונה | יעל קירש גולדשטאוב

 

"פעולה של אמונה (F) תלויה בשלילת הזיכרון והתשוקה מתוך משמעת קפדנית", כותב ביון בספרו 'קשב ופרשנות' (1970). "אם הנפש עסוקה ביסודות הזמינים לחושים, היא מצמצמת את יכולתה לתפוס את היסודות שאינם ניתנים לחישה". במילים אלה, ממקם ביון את 'פעולת האמונה' כבסיס לכל תנועה וצמיחה נפשית, לתהליכים של גילוי ושל מפגש עם אמת נפשית לא רוויה. ביון מתייחס לאמונה כאל מצב נפשי מדעי, משוחרר ככל האפשר מזיכרון ומתשוקה. מדובר באמונה בקיומה של מציאות אולטימטיבית ואמת אולטימטיבית (o), אמת אינסופית, לא נודעת וחסרת צורה. אמת שלא ניתן להגיע אליה, אבל האמונה בקיומה מהווה את התשתית לחיפוש שעומד בבסיס ההוויה הנפשית.  בקורס נעמיק בהבנת משמעות המושג 'אמונה' על היבטיו השונים ועל השלכותיו הטכניות והקליניות, דרך קריאת פרקים מתוך 'קשב ופרשנות'. נתבונן על המושג מזוויות תאורטיות שונות תוך התבוננות על דוגמאות קליניות.

 

 

חלום וחלימה - מפרויד לביון וחזרה | ידידה טורקניץ

 

נניח במרכז הקריאה את המעבר מ"חלום" ופירושו על ידי האנליטיקאי ל"חלימה" כתהליך, עיבוד של חוויה רגשית, המתרחשת כל העת, בשינה ובעירות.  נתחיל מ"מלאכת החלום" של פרויד ונקרא  מעט מפירוש החלום. נמשיך ונקרא מביון מתוך  ללמוד מהניסיון, Cogitations ובמחשבה שנייה. נתייחס להיבטים קליניים של חלימה ושל אי היכולת לחלום,  באמצעות חלומות ווינייטות קליניות של המשתתפים.

 

תשומת לב ופרשנות | אבנר ברגשטיין

 

כתביו של ביון מהווים ניסיון תמידי, ולעתים נואש, לתקשר את החוויה הרגשית שמעבר למלים וזו שאינה ניתנת לייצוג. בסדנא נעקוב אחר התפתחות חשיבתו של ביון לאורך כתביו, החל מהמאמרים הראשונים ביותר ועד להרצאות משנות ה-70 שלא פורסמו עד לאחרונה. זהו מסע שהחל בחקירת החלק הפסיכוטי של האישיות והמשיך בהמשגה של מציאות אולטימטיבית אותה הוא כינה O. נתייחס למשמעות הטכנית-קלינית של חשיבתו ושל מושגים כמו צְפִיָיה, חלימה ואינטואיציה כאמצעים להתקרב אל אותה מציאות נפשית שמעבר לשפה.